Jakie kompetencje musi mieć pracownik z pokolenia Millenium? Pokolenie Milenium i co dalej ?

Jakie kompetencje musi mieć pracownik z pokolenia Millenium?

Znalezienie satysfakcjonującego zatrudnienia od zawsze było sporym wyzwaniem. Po upadku komunizmu jeszcze przez długie lata w Polsce obowiązywał rynek pracodawcy. Pracownicy zarabiali niewiele, dobrej pracy było mało, a w całym kraju panowało spore bezrobocie. Pewne zmiany pojawiły się w związku z przeobrażeniami ustrojowymi. Eksperci zwracają obecnie uwagę na nowe tendencje, zwłaszcza na przekształcenie rynku pracodawcy w rynek pracownika. Jednak wcale nie jest tak kolorowo – pracownicy nadal mają sporo trudności. Doskonale wiedzą o tym zwłaszcza osoby z pokolenia Milenium, czyli urodzeni w latach 80. i 90. XX wieku, którzy zderzają się z niezrozumieniem i wieloma uprzedzeniami ze strony pracodawców. Co zrobić, aby zmienić tę trudną dla obydwu stron sytuację?

Zatrudnić Milenialsa? Nie, dziękuję.

Dzisiejsi dwudziesto- i trzydziestolatkowie często traktowani są przez pracodawców jako zło konieczne. Milenialsi uważani są za roszczeniowe, leniwe pokolenie, które nie potrafi w pełni zaangażować się w pracę. Do osób urodzonych w latach 80. i 90. przylgnęła łatka niecierpliwych i nielojalnych, co stawia ich w bardzo niekorzystnym świetle. W dużej mierze wynika to po prostu z niezrozumienia przez pracodawców nowości, jakie niesie ze sobą nowe pokolenie.

Skąd tyle nieporozumień?

Polski rynek pracy najczęściej działa w oparciu o strukturę hierarchiczną. I chociaż w polityce wielu firm podkreśla się, że pracownicy mają bezpośredni wpływ na działanie przedsiębiorstwa, często jest to tylko teoria. Ostatecznie to zawsze szef podejmuje najważniejsze decyzje, a pracownicy mają mały wgląd do jego planów. Uczestniczący styl zarządzania, tak często wykorzystywany na konferencjach czy szkoleniach, na co dzień ustępuje miejsca zarządzaniu autokratycznemu. Milenialsi uważają, że szefowie nie liczą się z nimi w trakcie podejmowania decyzji, bo po prostu nie ufają w ich kompetencje. Niezadowoleni z takiego schematu, chcą spróbować swoich sił w innym miejscu. Prowadzi to do ogromnej rotacji w firmach. Właściciele często nie uczą się na błędach – zamiast dostosować styl zarządzania do panujących trendów, nadal uparcie tkwią w starych schematach. Koło się zamyka, a obydwie strony są sobą coraz bardziej rozczarowane. Aby temu przeciwdziałać, konieczne wydaje się wprowadzenie istotnych zmian. Aby uniknąć rotacji i kosztów ponoszonych w związku z rekrutacją i szkoleniem coraz to nowych pracowników, szefowie powinni stworzyć takie warunki, aby milenialsi chcieli zostać w ich firmie. Z drugiej strony, również milenialsi muszą postarać się o to, by pokonywać uprzedzenia wobec pracodawców

„Milenialsi w pracy” – praktyczny przewodnik dla osób  z pokolenia Milenium

W 2016 roku została wydana książka dra Chipa Espinozy „Milenialsi w pracy”. Autor jest światowej klasy znawcą tematyki różnic pokoleniowych. Opisano w niej siedem kluczowych kompetencji, nad którymi powinny pracować osoby z pokolenia Milenium aby móc poruszać się w systemie reguł i zasad ustanowionych przez wcześniejsze pokolenia. Rozwijanie tych umiejętności pomoże przezwyciężyć najbardziej uciążliwe bariery pokoleniowe i pozwoli czerpać satysfakcję z pracy. Co to za kompetencje?

Komunikacja w pracy i uznanie autorytetów

Osoby urodzone w latach 1980-2000 mają naturalną skłonność do bojkotowania wszelkich autorytetów. To pierwsze pokolenie, które ukształtowało się bez konieczności naśladowania wzorców. Stąd często milenialsi mają tendencję do niechętnego wykonywania działań, które sami uznają za nieefektywne. Jednak aby dobrze dogadywać się w firmie, milenialsi powinni okazać zainteresowanie sytuacją, aktywnie dopytywać o powody obrania takiej a nie innej strategii, a przede wszystkim okazać uznanie wobec przełożonych.

Nie rozumiesz? Dopytaj!

Z zainteresowaniem bezpośrednio wiąże się zadawanie pytań. Dopytywanie o szczegóły jest ogromnie ważne dla efektywności komunikacji. Dlatego zamiast zakładać z góry, że szef celowo nie daje ci pełnej informacji o jakimś zadaniu, po prostu dopytaj. Pamiętaj także o tym, by zawsze dokładnie wyjaśniać swoje intencje.

Unikaj postawy roszczeniowej

Jeśli nie rozumiesz jakichś reguł panujących w pracy, spróbuj dostrzec szerszy kontekst zamiast ostro wyrażać krytykę wobec tego, że przełożony nie wytłumaczył ci czegoś wystarczająco jasno.

Popracuj nad koncentracją

W pracy często ważne jest skupienie uwagi na jednym zadaniu. Wiemy, że jesteś prawdziwym mistrzem multitaskingu, jednak nie zawsze jest to optymalna strategia działania. Spróbuj wyeliminować rozpraszacze – schowaj telefon, wycisz Messengera. Pamiętaj, że w pracy jesteś offline dla aktualnych informacji ze świata.

Krytyka i informacje zwrotne

Po każdym zadaniu proś o ocenę twojej pracy. Staraj się przyjmować wszelkie informacje zwrotne, jakie otrzymujesz na swój temat. Potraktuj je jako coś rozwojowego, nie reaguj na nie agresywnie.

Pracuj odpowiedzialnie

W każdej pracy jest tak, że prędzej czy później trafi ci się sytuacja problemowa. W takich chwilach nie czekaj, aż problem rozwiąże się sam, a weź na siebie odpowiedzialność za wykonanie zadania. Nie czekaj, aż szef podejmie decyzje, jeżeli dane zadanie pozostaje w twoich kompetencjach. Nie oczekuj prowadzenia za rękę. Działaj. Czasami będzie to wymagało sporo wysiłku, jednak w końcu się opłaci. Pamiętaj, że dla firmy ważne są konkretne efekty, a nie same starania.

Zapraszamy również do zapoznania się z ofertą szkoleń z zakresu HR, a w szczególności ze szkoleniem: zarządzanie wiekiem w organizacji.