Hygge, duńska filozofia szczęścia w pracy. Co robić, aby polski lider nie narzekał?

Duńska filozofia szczęścia – hygge
O hygge jeszcze kilka lat temu nikt nie słyszał, natomiast dzisiaj możemy kupić wiele książek w tej tematyce, zaprojektować mieszkanie lub lokal gastronomiczny i skonsultować się z projektantem wnętrz o takiej specjalności. Hygge weszło do naszych wnętrz niczym stare dobre feng shui, pod względem geolokalizacji kulturowej będąc nam znacznie bliższe. Czym jest hygge? W kilku słowach, filozofia hygge proponuje komfortowe podejście do miejsca pracy, by było dla pracownika przytulne i kojarzyło się z ciepłem domowego ogniska. Dla Duńczyków hygge to coś więcej niż samo założenie, a raczej praktyka stosowana na co dzień. W końcu Skandynawia nie należy do najcieplejszych miejsc na mapie Europy! W jaki sposób Polacy mogą skorzystać z rozwiązań Duńczyków?

Polacy wciąż narzekają, a Duńczycy są szczęśliwi

Duńczycy to jeden z najszczęśliwszych narodów na świecie – taki wniosek pojawił się po przeprowadzeniu wielu badań nt. szczęścia społeczeństw, m. in. w raporcie z 2013 roku, World Happiness Raport. W tym raporcie poproszono respondentów z 85 krajów o ocenienie swojego poziomu szczęścia w skali od 0 do 10. Duńczycy uplasowali się w pierwszej 10 z wynikiem 7,7, tuż obok innych skandynawskich krajów, które rok w rok zajmują wysokie miejsca w takich rankingach. Przykładowo, ONZ prowadzi Raport Szczęścia, w którym Dania często zajmuje 1 miejsce! Zapytacie, jak wypadła Polska – nie zaskczymy Was wynikiem, bo wg wcześniej przedstawionego raportu World Happiness Raport, jesteśmy na 51 miejscu z wynikiem 5,8.

Na czym polega filozofia hygge? Jakie ma zastosowanie w biznesie?

Duńska filozofia hygge jest wpisana w każdego Duńczyka od momentu urodzenia. Nie będzie przesadą, jeśli powiemy, że hygge jest częścią narodowej tożsamości tego narodu, podobnie jak dla Amerykanów wolność, Niemców porządek, a dla Brytyjczyków – miłość do popołudniowej herbaty. O hygge możemy mówić z wielu poziomów, trudno określić hygge jednym słowem – jest to cecha, stan świadomości, poczucie, atmosfera; wiąże się z komfortem psychicznym i fizycznym, odczuwanym szczęściem, wewnętrzną radością, czymś miłym, pięknym, dobrostanem. Trudno uchwycić hygge w jednym stwierdzeniu i nie liczcie, że którykolwiek Duńczyk mógł to wytłumaczyć bez głębszego zastanowienia. „Hygge” jest praktycznie nieprzetłumaczalne na konkretne słowo, przez co pojęcie się rozszerza na różne aspekty. Jednym z nich jest świat biznesu, kreowany jak świat bliższy pracownikowi. Filozofia hygge wskazuje, że miejsce pracy powinno być kojarzone z czymś szczęśliwym i przyjemnym, a nie przykrą koniecznością. Projektanci wnętrz przenoszą hygge pod postacią przytulności, kolorów nawiązujących do kolorów natury, w opozycji do ostrych białych „szpitalnych” biurowców, przestrzeni na wspólne spożywanie posiłków i biura, w którym panuje lekki nieład przypominający nasz dom. Pracownik w miejscu pracy powinien czuć się bezpiecznie i komfortowo, bez wywierania presji przez wnętrze. W filozofii hygge bardzo ważny jest także aspekt psychiczny, tzw. work life balance, czyli traktowanie pracy jako istotnej części naszego życia, która płynnie przenika się z pozostałymi, czyli czasem na odpoczynek i rodzinę.

Szczęście w miejscu pracy

Patrząc na schematy biurowców wielkich korporacji, filozofia hygge może wydawać się utopijna. W kilkupiętrowym budynku, w którym pracuje kilkuset pracowników przedzielonych ściankami działowymi, trudno znaleźć miejsce na intymność i indywidualność. Hygge w miejscu pracy to także czas na rozmowę, spotkania przy kawie, krótki odpoczynek na wygodnej sofie, wyjściu na przytulne patio w południe po to, by złapać trochę słońca. Filozofia hygge nie akceptuje pośpiechu i powierzchowności. Wg Duńczyków, atmosferę w pracy robi się poprzez wnętrze i pracowników, którzy sami z siebie chcą przynieść domowe ciasto, spotkać się po pracy na piwie i celebrować małe i większe sukcesy, a także rocznice i święta. W hygge nie ma restrykcyjnych zasad, a przestrzeń podlega kreatywności jej użytkowników. To bardzo ważne dla pracodawcy, bo szczęśliwy pracownik to pracownik produktywny i zaangażowany w swoje zadania, nierzadko jedna osoba jest w stanie zastąpić trzy inne, które przychodzą do pracy punkt 8:00 i wychodzą o 16:59, by jak najszybciej zająć się czymś, co lubią.

Hygge jako model komunikacji w firmie

Modelowa firma w filozofii hygge działa na zasadach fair play, bez agresywnych działań biznesowych na rynku i nieuczciwości. Hygge opiera się także na zasadach wzajemnego szacunku, na duchu kultu pracy, integracji zespołu, rozwiązywaniu problemów, komunikacji, integracji, transparentności, zaangażowaniu pracowników, ich otwartości, spontaniczności, wpływie na procesy decyzyjne i wspólnego poczucia misja. Zarządzanie biznesem w hygge tak naprawdę opiera się na bardzo prostych i skromnych zasadach, o których świat zdaje się zapominać. Ważny jest pracownik i jego umiejętności, ale też jego empatia i osobowość. Hygge nie zapomina też o tym, że istotą zgranego zespołu jest bezpośredniość, dostępność menadżerów, nie tworzenie sztucznego dystansu, a nagradzanie i docenianie! W tej koncepcji zarządzania pracownicy to zespół o podobnych wartościach, które rozumie i pragnie rozwijać. Przywódca (lider) w filozofii hygge powinien być osobą o wysokim poziomie inteligencji emocjonalnej i wnikliwej wiedzy psychologicznej.

Opracowanie:
Firma szkoleniowa GenWhy