Wyzwania dla współczesnego lidera – jak skutecznie motywować zespół?

Jakie cechy powinien posiadaćdobry lider? Właśnie na to pytanie odpowiada dobre szkoleniedla liderów,  które uczy jak odpowiednio zarządzać zespołem. Warto pamiętać, że liderpowinien zespół odpowiednio motywować, a nie nim manipulować. Rozpoznanie potrzeb oraz wdrożenie odpowiedniego zachowania aby osiągnąć cel to sztuka, którą nie każdy potrafi okiełznać.

Zarządzanie zespołem: czy wiesz jak motywować swój zespół?

Motywacja to siła napędowa każdej firmy. Poprzez odpowiednią motywację zespołu, dobry lidernada kierunek i podtrzyma zachowania swoich pracowników po to, aby osiągnąć wspólne cele. Dzięki temu otrzymamy zespół, który jest zadowolony ze swoich stanowisk pracy, swoich współpracowników oraz gratyfikacji, które spływają po wykonanym zadaniu.

Warto jednak przypomnieć, że motywacja od manipulacji różni się tym iż w przypadku manipulacji nakłaniamy innych do określonych czynności bo chcemy tego  MY, a nie Oni. Jest to szczególnie istotne kiedy zarządzamy zespołem, chcemy go motywować, a tak naprawdę kierujemy się własnymi potrzebami, a nie potrzebami jednostek.

Szkolenia dla liderów odpowiednio uczą tego, jak wspierać i motywować swoich współpracowników oraz jak osiągać wspólne cele.

Sęk w tym, że aby ludzi motywować trzeba doskonale znać ich potrzeby. Na szczęście tego również uczą szkolenia dla liderów.

Szkolenia dla liderów: podstawowe teorie motywacji

Aby świetnie motywować swój zespół trzeba najpierw poznać jego potrzeby oraz cele. Dobry lider powinien obserwować zachowania swoich współpracowników oraz ich reakcje, po to aby móc wesprzeć ich w działaniu, a także wiedzieć czego tak naprawdę oczekują od swojego stanowiska pracy.

Nie każdy pracownik ma takie same potrzeby, takie same warunki życia czy takie same wartości. Jednakszkolenia dla liderówuczą nas, że najważniejsze to rozpoznanie potrzeb pracownika. Jeśli rozpoznamy jego potrzeby będziemy mogli wdrożyć odpowiednie zachowanie, które doprowadzi nas wspólnie do celu.

Rozpoznania potrzeb – odpowiednie zachowanie – cel

Warto wiedzieć, że zarządzanie zespołem nie polega na tym aby błędnie interpretować potrzeby swoich pracowników i narzucać im schematy, które kompletnie nie sprawdzą się w praktyce. Bo inny cel ma osoba, która ma zapewniony byt i praca służy jej jedynie po to aby dążyć do spełnienia celów, które sobie obrała jeśli chodzi o samorealizację, a inny zupełnie różny azymut ma osoba, która jest jedynym żywicielem rodziny. Bo w takim przypadku podstawową potrzebą będzie zapewnienie bytu rodzinie.

Kursy szkolenia dla liderów, które pokazują jak odpowiednio należy zarządzać zespołem –idealnie prezentują schemat, który potrafi lepiej zrozumieć pracowników oraz wdrożyć odpowiednie zachowanie, które doprowadzi do osiągnięcia wspólnego celu.

Niestety, wiele firm wciąż preferuje model opierający się na manipulacji. Szefostwo przypisuje wszystkim pracownikom swoje potrzeby po to aby

osiągnąć SWÓJ cel, a w efekcie wśród pracowników dochodzi do wypalenia zawodowego bądź rezygnacji z pracy.

Zarządzanie zespołem, a piramida potrzeb.

Podstawową potrzebą każdego człowieka jest potrzeba fizjologiczna.

 Znajduje się ona na samym szczycie piramidy Maslowa i nic dziwnego, że pracownicy nie pracują efektownie jeśli ich podstawowe potrzeby nie zostały zaspokojone.

– przerwa na odpoczynek dla pracownika,

– odpowiednia temperatura umożliwiająca godne warunki pracy

-odpowiednie wynagrodzenie wypłacone na czas

To tylko kilka z potrzeb fizjologicznych, których spełnienia oczekuje każdy pracownik. Potrzeby fizjologiczne powinien respektować każdy zakład pracy, który pragnie stworzyć zgrany oraz efektowny zespół. Zaspokojenie tych potrzeb wpłynie pozytywnie nie tylko na samego pracownika jako jednostkę, ale także często na pracę całego zespołu.

Potrzeba bezpieczeństwa wśród pracowników:

– Opłacone składki emerytalne,

– opieka zdrowotna

– umowa zapewniająca stabilność zatrudnienia

… to jedne z tych potrzeb, które pracownicy bardzo respektują. Niestabilność w firmie, która prowadzi do zachwiania potrzeby bezpieczeństwa wśród pracowników często wpływa na spadek ich efektywności oraz zwiększone ryzyko wypalenia zawodowego.

Potrzeby społeczne wśród pracowników:

Jest to nic innego jak praca zespołowa, która pozwala pracownikom na kontakt z innymi ludźmi w czasie pracy. Osoba, która jest całkowicie odizolowana od współpracowników będzie miała zaburzoną potrzebę społeczeństwa, co negatywnie odbije się na jej pracy.

Potrzeby uznania:

 Jest to jedna z wiodących potrzeb, które powinien wziąć pod uwagę dobry lider.Zarządzanie zespołem jest dużo efektowniejsze w momencie, kiedy owe potrzeby zostają spełnione.

 Jest to nic innego jak wyraz szacunku w stosunku do pracownika, pochwały, awanse oraz  nagrody za zasługi w firmie. Pracownik dzięki temu czuje, że jego praca nie idzie na marne, a szefostwo docenia wysiłek, który wkłada w swoją pracę każdego dnia. Skutkuje to większą chęcią oraz motywacją do pracy.

Potrzeby samorealizacji:

Pracownik powinien mieć możliwość dalszego rozwoju, który zapewnia mu firma.

Czynniki wpływające na pracę zespołu

Szkolenie dla liderówuczy, że na pracę wpływają dwa czynniki: czynnik higieny oraz czynnik motywujący.

Czynnik higieny:jest to nic innego jak odczucia pracowników w kontekście firmy. Czynnik higieny definiuje to, czy pracownik jest zadowolony z warunków pracy, kompetencji współpracowników, stosunkami z przełożonymi bądź czy odpowiada mu wynagrodzenie za trud włożony w jego pracę

Spadek czynniku higieny może znacząco obniżyć motywację pracownika, jednak nie jest toimpulsem, który może zmotywować pracownika do działania.

Czynnik motywujący: Jest to nasze wewnętrzne zadowolenie z pracy, którą wykonujemy. Czynnik motywujący to: rozwój, uznanie, satysfakcjonująca praca czy awans. Warto wiedzieć, że czynnik motywujący wpływanajmocniejna zadowolenie z pracy, którą wykonujemy tudzież na ewentualny brak zadowolenia.

Szkolenia dla liderów: dobry lider to lider, który motywuje!

Pamiętaj:

– Najważniejsze to zapewnić pracownikom bezpieczeństwo oraz stabilizację w postaci umowy, która pozwoli im czuć się bezpieczniej w miejscu pracy, a co za tym idzie pozwoli im pracować efektywniej.

– Zespół, który współgra, a nie rywalizuje to prawdziwa bomba kreatywności!

– Rozwój i samorealizacja to bardzo silna potrzeba wielu osób. Warto doceniać potencjał, pomagać w rozwoju oraz doceniać pracowników, którzy wciąż dążą do wyższego poziomu samoświadomości i samorealizacji. Ciągle doszkalający się pracownicy wpływają również pozytywnie na wizerunek firmy.

Rozsądne kierowanie zespołem przypomina, że nie każdego pracownika motywuje to samo. Nie każdy pracownik stawia potrzebę higieny na pierwszym miejscu. Człowiek nigdy nie równa się człowiek. Złotym środkiem jest jednak obserwacja, rozmowa czy przyglądanie się pracownikom podczas różnych sytuacji w miejscu pracy.

Aby dawać innym ogień – sam musisz płonąć

Motywacja pracowników to jedno. Nie należy jednak zapominać o motywowaniu… samego siebie!

 Wszak dobry lider to lider, który wie co to automotywacja:

Rozwijaj się! Obserwuj innych, zbieraj informację, czytaj, analizuj.

Samodoskonal się! Korzystaj z organizowanych szkoleń dla liderów wyciągając z nich jak najwięcej. Podczas szkoleń notuj, pytaj, analizuj, a następnie wdrażaj w firmie

Planuj! Chaos nie robi porządku. Natomiast jasno określone cele sprawiają, że każdego dnia przypominamy sobie do czego dążymy.

Ustalaj odpowiednio cele!Postaw na to, co jesteś w stanie osiągnąć i nie zawyży Twoich możliwości, a jednocześnie sprawi, że poziom Twojej samorealizacji zostanie spełniony

Porażki traktuj jako kolejny schodek w karierze!Nie zamartwiaj się bo to nie prowadzi do niczego produktywnego. Porażkę traktuj jako lekcję, która ma Ci pomóc na przyszłość.

Znajdź własne potrzeby!Wizja konkretnego celu toruje nam do niego drogę. Dzięki jasnej oraz przejrzystej informacji czego tak naprawdę chcemy – jesteśmyw  stanie osiągnąć swój cel.

Pracuj efektywnie!Zamiast pić kolejną kawę przy jednym projekcie – napij się jej przed rozpoczęciem oraz po zakończeniu projektu. Gwarantuję, że kawa „po projekcie” będzie smakować dużo lepiej niż ta „przed projektem”. Podczas pracy nie daj się rozpraszać – wyłącz telefon oraz komunikatory.

Bądź optymistą! Znajdź swoje mocne strony i korzystaj z nich, dzieląc się z innymi swoim optymizmem. Pozytywne myślenie przynosi wiele dobrego w przeciwieństwie do zbędnych zmartwień oraz czarnowidztwa

Dbaj o siebie! W zdrowym ciele zdrowy duch, a odpowiednia kondycja psychofizyczna to podstawa w pracy. Odpowiednia ilość snu, relaks oraz dobra forma – zawsze procentują i zwiększają naszą energię.

Motywacja + odpowiednie chwalenie = efektywność!

Szkolenia dla liderówodpowiednio przygotują do tego jak należy pracownika chwalić, a jak dyscyplinować. Wbrew pozorom nie jest to takie łatwe, jak może się wydawać.

Uwagi krytycznewobec pracownika zawsze przekazujemy bez świadków. Ważne jest aby pracownikowi kulturalnie wyjaśnić jakie mamy oczekiwania dotyczące zmiany zachowania oraz wspomóc radą, która pozwoli mu nie powielać podobnych błędów w przyszłości. Jest to rozmowa korygująca, która pozwoli pracownikowi naprawić popełniony przez niego błąd. Nie eliminuje to pracownika z zespołu ani również nie umniejsza jego osobie.

Natomiast pochwała jest jedną z najlepszych motywacji dla pracownika!Uścisk dłoni, wyrazy uznania oraz przypomnienie, że taki pracownik buduje pozycję firmy, sprawi, że potrzeba uznania wzrośnie, a wiara we własne siły wpłynie znacząco na efektywność pracownika.

Słowem: Dobry zespół to zgrany i dowartościowany team z zaspokojonymi potrzebami oraz odpowiednim liderem na czele, który potrafi motywować oraz wspierać swoich podopiecznych, zamiast nimi manipulować patrząc jedynie na swoje własne potrzeby.