“5 dysfunkcji w pracy zespołowej” – recenzja książki

„Pięć dysfunkcji pracy zespołowej. Opowieść o przywództwie” to całkiem dobra książka o podstawach relacji między ludźmi pracującymi razem.

Ta książka świetnie pokazuje też to jak menedżer z pokolenia X …zarządza MILENIALSAMI.

Z jakim skutkiem ? Zajrzyj do książki!!!

Jak sam tytuł mówi – książka ta dotyczy zespołu i jego dysfunkcji.

Realia książki osadzone są w Dolinie Krzemowej . Patrick Lencioni podaje wiedzę o tym co jest ważne, aby zespół działał jak zespół, a nie grupa indywidualistów. Przystępna forma stanowi o sile tej książki. Tytułowe pięć dysfunkcji stanowi bazę dla autora do poprowadzenia opowiadania.Główna bohaterka pracuje ze swoim zespołem menadżerów i “naprawia” każdą z tych dysfunkcji. Pochodzi z innej branży, innego środowiska i nie ma łatwego życia w gronie młodych, dobrze wykształconych ekspertów.

Zaczyna pracę z zespołem pogrążonym w chaosie i konfliktach. Organizuje swoiste sesje “naprawcze”. Przy ich okazji omawia przewodnie pięć dysfunkcji pracy zespołowej. Przez te warsztaty i codzienną pracę grupa indywidualistów stopniowo się zmienia, doceniając wartości płynące z zespołowej gry.Co do samych dysfunkcji to… Patrick Lencioni nie odkrywa przed nami niczego nowego. Raczej systematyzuje wiedzę, nazywa po imieniu i priorytetyzuje pewne kwestie. Zilustrował poszczególne dysfunkcje w postaci elementów piramidy i omówił każdą z nich. Zaczyna od tematu zaufania, który stanowi podstawę każdej relacji wewnątrz zespołu. Idąc przez kolejne, kierujemy się w stronę zespołów, które są coraz dojrzalsze – kończąc na tych, które skupiają się na wspólnym celu i wyniku.

Na pewno wartością główną książki jest to, że lider dostaje bardzo proste wskazówki po czym poznać poszczególne dysfunkcje i w jaki sposób może je wyeliminować.

Dla autora książki sprawą kluczową jest zaufanie. Określa kryteria po których można poznać, iż poszczególni członkowie zespołu sobie nie ufają.

Członkowie zespołów, którym brak jest zaufania…

  • Ukrywają przed sobą swoje słabości i błędy
  • Niechętnie proszą o pomoc lub zgłaszają konstruktywne uwagi
  • Niechętnie oferują pomoc innym, spoza własnego obszaru odpowiedzialności
  • Wyciągają pochopne wnioski co do intencji lub zdolności innych osób, nie starając się niczego wyjaśniać
  • Nie uznają i nie korzystają z umiejętności i doświadczeń innych osób
  • Tracą czas i energię na opanowanie zachowań
  • Są pamiętliwi i chowają urazy
  • Nie znoszą spotkań i znajdują powody, by unikać wspólnego spędzania czasu

Członkowie zespołów, w których panuje zaufanie…

Zapraszamy również na szkolenie z zarządzania zespołem.

Zajrzyj do książki ………………

Polecam

Dominika Maciołek